زبان آموزی مقدمه آموزش
کسب گفتار و زبان یکی از مهم ترین عملکردهای مغز می باشد که مستلزم دریافت الگوی صحیح صوتی یعنی گفتار از محیط توسط کودک می باشد .
افت شنوایی بیش ز db70 مانع دریافت این الگوی صحیح توسط سیستم اعصاب مرکزی می شود . استفاده مستمر از تحریکات قوی شنیداری – کلامی تا حدودی می تواند این نقیصه را بر طرف کرده و کودک را در مسیر کسب سطوح زبانی که شامل : آواشناسی phonology– واژه شناسی morphology– نحو یا دستورزبان syntax– معناشناسی semanticو کاربرد زبان pragmaticاست ، قرار دهد .
شروع یک آموزش منسجم و برنامه ریزی شده ، نیازمند پی ریزی اصول و مهارتهای گفتاری و زبانی در کودک آسیب دیده شنوایی می باشد . با توجه به این مهم منشور آموزشی – توانبخشی سال تحصیلی 89- 1388 در مجتمع آموزشی مردانی آذر «زبان آموزی مقدمه آموزش» انتخاب شد تا اهمیت زبان در عملکرد آموزشی بهتر و بیشتر روشن شود .
اهداف منشور :
اهداف منشور در راستای درک زبان توسط دانش آموزان و برقراری ارتباط کودک آسیب دیده شنوایی طراحی شده که شامل موارد زیر است :
1- افزایش تعداد واژگان دانش آموزان و نوآموزان یا گسترش گنجینه لغات .
2- استفاده محاوره ای از گنجینه لغات کسب شده توسط دانش آموزان و نوآموزان در طی ساعات روز
3- استفاده حداقل از اشاره در مجتمع و زندگی روزمره به منظور ارتقاء قدرت محاوره در جامعه
4- ارتقاء سطح درک از مطالب درسی
5- افزایش قدرت پاسخگویی به سوالات شفاهی
6- اکتساب مهارتهای گفتاری و زبانی لازم در مهارتهای اجتماعی مثل معرفی کردن خود ، خرید کردن ، رعایت نوبت ، نامه نگاری و ...
7- ایجاد انگیزه در دانش آموزان و نوآموزان برای تبادل نظر، بحث و گفتگو و تعاملات شفاهی .
دستورالعمل اجرایی منشور آموزشی – توانبخشی مجتمع آموزشی مردانی آذري
«زبان آموزی مقدمه آموزش»
دستورالعمل زیر جهت نیل به اهداف منشور آموزشی – توانبخشی مجتمع تهيه شده است:
1- تأکید بر گفتار و محاوره در دروس شفاهی توسط معلم مربوطه .
2- التزام دانش آموزان به استفاده از سمعک در طول روز.
3- استفاده از روش شنیداری – کلامی در تدریس و درس املاء توسط معلمین مربوطه
4- دانش آموزان باید ملزم به استفاده از گفتار در هنگام مراجعه به عوامل اجرایی در خارج از کلاس درس شوند .
5- پرسش و پاسخ در ساعات آموزشی فقط به جوابهای کوتاه و بلی و خیر خلاصه نشده و همیشه از پاسخ بلند در پاسخگویی به سوالات استفاده شود.
6- مسابقات کتابخوانی ، نامه نگاری و خاطره نویسی در تقویت مهارتهای زبانی بسیار مؤثر هستند .
7- در صورت مشاهده ی هر گونه پیشرفت رفتارهای کلامی در دانش آموزان باید حتماً تشویق صورت گیرد .
8- بازیهای فکری – زبانی جهت پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان طرح ریزی شود .
9- در جلسات آموزش خانواده ، خانواده ها از اهمیت گفتار – زبان و محاوره آگاه شوند.
10- ایجاد حس رقابت بین دانش آموزان در استفاده از گفتار، بر تقویت ارتباط کلامی تأثیر مطلوبی دارد .
مثل عاشورا و تاسوعا و ... ) حتماً در مورد این مناسبتها اطلاعاتی به دانش آموزان داده شده و از آنها بخواهید هر چه را درک کرده اند برای شما بازگویی یا بازنویسی کنند .
12- حل جدول در تقویت قدرت واژه یابی دانش آموزان مفید است به این منظور باید جدولهای ساده و قابل درک برای دانش آموزان طراحی شود .
13- خانواده ها ملزم به استفاده از گفتار و محاوره به زبان فارسی در خانه شوند .
14- برقراری ارتباط مربی و دانش آموزان حتی در موارد غیر درسی باید فارسی باشد.
15- استفاده ی بهینه از وسایل کمک شنیداری در صورت وجود در فضای آموزشی .Fm و يا loopمثل
16- تشویق بیشتر دانش آموزان به استفاده از گفتار هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر
17- تأکید بر استفاده از باقی مانده شنوایی و برنامه های تربیت شنیداری
18- تأکید معلم بر بکار گیری آنچه کادر توانبخشی به دانش آموزان توصیه می کنند.
19- در صورتیکه دانش آموزان از خدمات گفتار درمانی استفاده می کند باید توسط معلم مربوطه نسبت به استفاده از آنچه فرا گرفته (مثل جایگاه تولید حروف) تشویق شود .
20- استفاده مستمر از کتب غیر درسی و کمکی مثل فرهنگ مصور لغات دانش آموزان استثنایی توسط دانش آموزان .
21- همکاری با دانش آموزان عادی در بعضی فعالیت ها مثل شرکت در برنامه
های کانون فکری کودکان و نوجوانان .
24- تشویق دانش آموزان در مورد اظهارنظر در بعضی زمینه ها مثل (برنامه اردوها – مسابقات و ...)
23- استفاده از روش توصیفی بصورت روزمره بدین ترتیب که معلم مربوطه هر روز یک پدیده را تعیین کند و از دانش آموزان بخواهد در مورد موضوع مورد نظر چند جمله توصیفی بنویسند .
خانم نزهت قلب نواز
دبير اجرايي آموزشي و توانبخشي مجتمع
|