خوش آمدید             * قابل توجه اولیاء کودکان ناشنوا  * درمان ناشنوایی ، باکاشت حلزون شنوایی امکان پذیر است .                         حمایت مالی و کمک شما به پیشبرد اهداف آموزشی و توانبخشی ما در مجتمع سرعت و قوت خواهد بخشید .                    

 
 
نظر سنجی

نظرتان درباره سایت ما چیست ؟
عالی - 45.1%
متوسط - 20.1%
ضعیف - 29.9%

تعداد کل رای ها: 224
 
آمار بازدید کنندگان

امروز56
پربازدييدترين روز30
این ماه87
کل بازدیدها159018
 
 
 



منشور آموزشی و توانبخشی دانش آموزان کم توان ذهنی

مقدمه :

از دیرباز همواره معدودی از افراد بر اثر عوامل مختلف اعم از وراثت ، بیماری ، حوادث و سوانح دچار آسیب های ذهنی ، جسمی و حرکتی میگردند که این عوارض باعث میشوند مبتلایان نتوانند همانند افراد سالم به امورات زندگی خود در زمینه های آموزشی ، اجتماعی ، شغلی ، اقتصادی و ... به پردازند و همواره نیازمند کمک و یاری مستمر دیگران به مدت محدود یا حتی آخر عمر شوند.

 

متاسفانه بعضی از اولیاء بخاطر عدم شناخت از عوامل  بروز معلولیت و گاها عدم قبول و پذیرش معلولیت فرزندان خود مانع مداخله زود هنگام یا به هنگام در امور آموزشی - توانبخشی کودکانشان شده و باعث عدم پیشرفت بازتوانی و بهبود آنان میگردند ، از طرف دیگر با در نظرگیری آموخته های فارغ التحصیلان مدارس استثنایی و ضعف آنها درعملی سازی آموخته های علمی و عملی خود به نظر میرسد بدلیل عدم تطابق وضعیت ذهنی و هوشی کودک با خروجی سنجش اولیه  و نهادن خشت اول یعنی آموزش مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی دانش آموزان استثنـایی  ،  دست آورد و نتیجه نهایی آموزش استثنـایی نسبت به آمـوزش عادی مطلـوب نمی باشد .

 

لذا ما عوامل اجرایی و مربیان مقطع ابتدایی مدرسه پسرانه مردانی آذر 2  تصمیم گرفته ایم با تنظیم منشور آموزشی و توانبخشی دانش آموزان کم توان ذهنی و با تهیه دستورالعمل اجرایی آن با همراهی و همگامی اولیاء محترم اقدامات جدی و عملی برای آموزش،توانبخشی و تربیت اصولی این گروه از دانش آموزان بعمل آورده و آنان را برای بهره مندی از زندگی برابر با سایر افراد جامعه آماده سازیم .

 

اهدا ف منشور :

 

-1 در نظر داریم ابتدا اولیاء را در پذیرش وضعیت و نوع معلولیت فرزندان خود مهیا و یاری نموده و لزوم بهره مندی از آموزش و پرورش خاص و بر طرف سازی نیازهای ویژه فرزندانشان آگاه نموده و تاکید نمائیم .

 

-2 تلاش می کنیم معلمان و مربیانی که در مدرسه برای تربیت حضورمی یابند دارای رشته تخصصی و مدرک تحصیلی در زمینه تربیت کودکان استثنایی و یا حداقل مرتبط با روانشناسی باشند .

 

-3 مصمیم ابتدا با شناسایی توانایی ها و درک مطلب و سرعت فراگیری هر یک از دانش آموزان ، با طبقه بندی های مختلف ، آموزش و پرورش آنها را زمان بندی مناسب نموده و از توقف تحصیلی آنان بکاهیم .

 

-4 تلاش می کنیم با همکاری و همگامی اولیاء حس خود باوری ، اعتماد به نفس و خود اتکایی را در دانش آموزان دارای نیاز های ویژه تقویت نموده و باورهایی همچون " من نمیتوانم " "بلد نیستم " " اشتباه انجام می دهم " را از اذهان آنها و خانواده هایشان بزدائیم .

 

-5 می خواهیم با افزایش حضور اولیاء در مدرسه حتی در کلاس ها و جلسات مشترک اولیاء و مربیان و مشاوره های مناسب از تعارض احتمالی خانه و مدرسه بخصوص در امر آموزش جلو گیری نموده و با رویه مشترک به آموزش و پرورش دانش آموزان بپردازیم .

 

-6 تصمیم گرفته ایم با برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره های انفرادی و خانوادگی در خصوص اختلال رفتاری ، روانی و تحصیلی آسیب شناسی نموده و اقدامات پیشگیری ، درمان و کنترل با همکاری اولیاء را انجام دهیم .

 

-7 هدف ما در کنار آموزش ، توانمندسازی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه و آماده سازی آنها برای رویارویی با مشکلات زندگی و انجام فعالیت های روزمره میباشد.

 

-8 تلاش میکنیم با توجه به اهمیت و اولویت روابط سالم انسانی توجه مربیان و معلمان را به این امر مهم جلب نموده و آنها را از هرگونه تنبیه بدنی و کلامی برحذر داشته و توصیه می نمائیم با اکسیر محبت منطقی به جذب دانش آموزان اقدام و سپس به آموزش بپردازند .

 

-9 مصممیم با تشکیل جلسات مشاوره خانواده به اولیاء یادآور شویم ضمن اجتناب از ترحم به کودکان کم توان ذهنی خود و عدم مقایسه آنها با دیگر فرزندانشان و با شناخت ویژگیهای رفتاری روانی و توانمندیهای آنها رفتارهای مناسب را با این عزیزان ارائه و توجه خاصی به نیاز های ویژه آنان داشته باشند .

 

-10 با توجه به اینکه مدرسه خانه دوم کودکان است سعی می کنیم محیطی متفاوت و متناسب با شرایط ویژه دانش آموزان با مشکلات ویژه فراهم نموده و با برگزاری مراسم های مختلف ، تشویق و جایزه دادن ، فراهم نمودن امکانات بازی ، رفتارهای مادرانه و پدرانه با همراهی و همکاری اولیاء و مدیریت آگاهانه به تحقق این امر موفق شویم .

 

-11 ما می خواهیم به دانش آموزان کم توان ذهنی یاد بدهیم که با همکاری و همراهی والدین از حقوق قانونی خود در مراجعه به سازمان ها و نهاد های ذیربط دفاع نمایند .

 

-12 از اولیاء می خواهیم با توجه به توان و آگاهی کودکان خود آنها را در فعالیت های اجتماعی شرکت دهند تا در آینده حضور مناسب در موقعیت های مختلف را درک نموده و عملکرد مناسبی داشته باشند .

 

-13 ما مصمیم با مشارکت دادن انجمن اولیاء و مربیان در فعالیت های آموزشی ، توانبخشی ، هنری ، ورزشی و تفریحی محیطی مناسب و پرنشاط برای دانش آموزان و اولیاء گرامی در مدرسه فراهم نمائیم .

 

-14 در نظر داریم از خدمات مراکز تخصصی توانبخشی علمی و آموزشی نهادهای دولتی ، خصوصی ، عام المنفعه و کمک های مادی و معنوی خیرین و سازمانهاي مردم نهاد در جهت بازتوانی کودکان تحت پوشش بهره برده و در جذب آنان پیشگام باشیم .

 

 
 

Copyright © 2009-2011 Mardani Azari Exceptional Training Complex All Rights Reserved                   Design & Support by NegarAndishan